Makanan Yang Hilangkan Stress

Berikut adalah cara-cara menghilangkan stress yang menyenangkan dan menyihatkan. Tidak perlu lagi sibuk-sibuk pergi melancong atau malah pergi shopping barang-barang branded, tapi cukup dengan mengambil beberapa jenis makanan berikut.

 

 

 
1. Ikan

Bukan rahsia umum bila ikan adalah makanan yang baik untuk kesihatan dan kepintaran otak manusia. Selain itu, ternyata ikan juga dapat membantu mengurangkan dan menghilangkan stress. Menurut buku The Anxiety Book dari Jonathan Davidson and Henry Dreher, Omega-3 yang terkandung di dalam ikan tidak hanya membantu perkembangan otak tapi juga menenangkan otak dari hal-hal yang membuat stress. Oleh itu,elok jika mengamalkan makan sushi dan tuna salad menjadi menu pilihan makan siang.

 

2. Teh Hijau
Jika stress menyerang, pilihlah untuk meminum teh hijau berbanding soft drink apalagi minuman yang mengandung alkohol. Banyak sekali kandungan di dalam teh hijau yang sangat baik untuk kesihatan seperti catechin yang dapat mencegah radikal bebas dan menyihatkan mata.
Ada juga asam amino thenine yang dipercaya dapat menenangkan otak. Dr. Kaijun Niu dari Tohoku University Graduate School of Biomedical Engineering Jepun menemukan fakta bahawa orang yang mengamalkan 4 gelas teh hijau sehari jarang mengalami depresi, sekalipun mereka hanya tinggal sendirian jauh dari keluarga dan teman.

 

3. Brokoli
Memakan sop brokoli selepas meeting ternyata dapat meredakan stress. Alasannya sederhana, Menurut seorang ahli gizi asal India yang bernama Maithili Kelkar,brokoli adalah sayuran yang banyak mengandung antioksidan sehingga dapat mengurangi stress. Selain itu ,Vitamin B, terutama Folic Acid yang terkandung di dalamnya juga terbukti tidak hanya dapat meredakan stress, tapi juga sindrom panik, gelisah, hingga depresi.

 

4. Susu
Siapa cakap khasiat susu hanya sesuai bagi anak yang kecil? Meskipun kita sudah dewasa, mengamalkan minum susu niscaya boleh mengurangi stress yang datang. Hal ini sendiri diakui oleh penelitian Mary Dallman, PhD, profesor fisiologi di University of California, San Fransisco, yang menghasilkan kesimpulan bahawa kandungan kalsium sangat baik untuk menenangkan hati kerana dapat mengurangi ketegangan otot dan menenangkan saraf. Namun, jika usia sudah tidak lagi muda, pilihlah susu jenis low-fat agar lemaknya tidak menumpuk di dalam tubuh.

 

5. Bluberry
Memenuhi pancake Anda dengan topping blueberry adalah langkah yang tepat. Selain baik untuk diet kerana rendah kalori, keluarga buah berry ini salah satu stress-soother lho. Menurut data dari Nurses’ Health Study, buah yang banyak tumbuh di Amerika Serikat ini memiliki antioksidan dan flavonoid yang dapat mencegah penuaan otak yang disebabkan oleh stress berat. Namun, jika Anda susah mencari buah ini, menggantinya dengan buah strawberry boleh menjadi pilihan.
6. Ice Cream
Ice cream memang stress relieve yang paling mujarab, jika kepala panas kerana terlalu banyak berpikir, kesejukan ice cream dinilai mampu mendinginkannya. Hal tersebut disetujui oleh para peneliti dari University of Califronia. Susu dan krim yang banyak terkandung dalam ice cream diyakini memiliki banyak asam amino tryptophan yang dapat menenangkan otak kita. Namun, (lagi-lagi) pilihan ice cream berjenis low fat adalah solusi terbaik agar lemak di tubuh tidak bertambah.
7. Dark Chocolate
Apakah Anda termasuk orang yang tidak suka makan cokelat sebab takut gemuk? Jika iya, mungkin kini saatnya hapuskan stereotype tersebut dan cubalah mengamalkan dark chocolate saat stress datang. Menurut penelitian yang dilakukan ACS’ Journal of Proteome Research, memakan 1 ons dark chocolate sehari selama 2 minggu dapat meredakan stress Anda. Hal ini adalah kerana kandungan polyphenol yang terdapat di dalamnya. Oleh itu, jika weekend ini kadar stress Anda meningkat, bolehlah anda mencuba lelehan dark chocolate dengan buah strawberry boleh jadi jalan penyelesaiannya.
8. Gandum
Coba gantilah sarapan pagi Anda dengan menu all about whole grain. Hal tersebut disarankan oleh Elisa Zied, penulis buku Nutrition at Your Fingertips, yang menemukan fakta bahwa kandungan vitamin B pada gandum dapat menstimulasi produksi hormon serotonin sehingga boleh menenangkan otak. Makanan satu ini sendiri termasuk dalam kategori low-fat, yang tentunya tidak akan menambah lemak dan gula di tubuh.
9. Almond
Menurut Carolyn Chambers Clark dalam bukunya Holistic Assertiveness Skills for Nurses, almond adalah kacang dengan kandungan yang menyihatkan. Selain memiliki kandungan Vitamin B yang sangat baik sebagai ubat stress relieve, almond juga memiliki kandungan zat besi dan Vitamin E yang kuat untuk melawan stres sekaligus radikal bebas di dalam tubuh.
Selamat mencuba…