Makanan yang mampu melegakan perut meragam

stomachacheSakit perut tidak pernah menyenangkan malah datang tanpa di duga. Mungkin kerana rutin harian kita yang sibuk, merencatkan waktu penyediaan makanan dengan sempurna. Akhirnya, sakit perut yang menjelma.

Tahukah anda, beberapa makanan di bawah dapat membantu melegakan sakit perut? Cuba lihat senarai di bawah.

Teh Chamomile
Teh Chamomile yang mengandungi enzim anti – radang yang dapat melegakan ketidak selesaan perut anda. Amalkan pengambilan ketika sakit perut di kala pagi.

Teh Halia
Halia yang mengandungi enzim anti –radang dan juga bahan aktif gingerol berkuasa untuk menenangkan perut yang sakit akibat masalah sistem perncernaan. Hiriskan halia dan rebuskan bersama air selama beberapa minit sebelum minum. Halia juga dapat membantu menghilangkan rasa loya.

Lemon
Buah Lemon merupakan bahan serba guna. Anda cuma perlu perahkan sedikit lemon ke dalam air suam dan minum. Selain melegakan sakit perut, ia juga membuang toksik dalam badan.

Cuka Epal
Campurkan 2 – 3 sudu besar cuka epal ke dalam minuman anda tak kira sejuk atau panas, ia dapat menenangkan perut meragam.

Air Kelapa
Air kelapa memang sedap di minum ketika cuaca panas terik. Untuk pengetahuan anda, kandungan potassium dan Vitamin C dalam air kelapa mampu memberikan rasa lega ketika perut meragam.

Yogurt
Yogurt memang sering dikaitkan dengan kesihatan perut. Ini kerana bahan probiotik aktif yang terkandung dalam yogurt tersebut mampu melegakan sakit perut.

Makanan berkanji
Makanan berkanji seperti nasi, kentang dan oat akan membantu melindungi usus perut daripada asid percernaan. Makanan ini tidak akan merangsang asid Reflux dan cepat di hadam.

Elakkan makanan yang mengandungi gluten seperti gandum dan jagung. Kurangkan juga pengambilan gula terutamanya gula tiruan yang terkandung dalam minuman bikarbonat.

Elakkan juga sayuran seperti kekacang, brokoli, dan kobis bunga. Gas yang terkandung dalam sayuran ini akan membuatkan perut anda kejang dan kembung.